Om oss

Om oss

Glaucus Assistans

Vi är Lyhörda, Omtänksamma, Kompetenta och tar Ansvar!

Vår bakgrund

Grundarna till Glaucus Assistans AB heter Sandra Lötbom Andersson och Teija Österberg. Vi har under flera år arbetat tillsammans med personlig assistans i både kommunal och privat regi. Under några år arbetade vi på olika håll inom LSS för att sedan förverkliga den dröm som vi länge delat – att starta vårt alldeles egna assistansbolag. Vi erbjuder personlig assistans i hela landet, bland annat i Uppsala, Stockholm, Knivsta, Enköping, Lindesberg och Örebro.

Kundnöjdhet och kollektivavtal

Drivkraft till företagandet är att att utforma assistansen på ett sätt som ger oss Sveriges nöjdaste assistanskunder och medarbetare. Stolta medarbetare som tillsammans med kunden skapar en vardag efter kundens behov är andra ledord. Glaucus Assistans har givetvis kollektivavtal med KFO och har tillstånd att bedriva personlig assistans från Inspektionen för vård och omsorg.

Vision

Den gemensamma erfarenhet vi har från arbete inom vård och omsorg sträcker sig till närmare 50 år. Under åren har vi lärt oss oerhört mycket. Inte bara om funktionsvariationer, ledarskap och lagstiftning. Utan även om hur värdefullt ett gott och respektfullt bemötande är.

För oss är det även viktigt att alltid återkoppla svar på eventuella frågor till våra kunder och medarbetare. Att hålla en hög tillgänglighet med god service är ledord för oss.

Vi trivs väldigt bra ihop och det hoppas vi ska avspeglas i kontakten med våra kunder och medarbetare. Vi har samma grundvärderingar och kompletterar varandra på ett sätt som driver kvalitet, engagemang och verksamhet framåt.

Kontakta oss
Grundare/Ägare

Teija Österberg

Efter 19 års erfarenhet inom akut- och äldrevård, samt 17 års arbete med ledande befattningar och som chef inom personlig assistans så kände jag att nu var det dags att starta mitt egna assistansbolag. Det ville jag göra tillsammans med min vän och tidigare kollega Sandra Lötbom-Andersson som jag vet har samma värderingar och grundtankar som jag. Det är viktigt för mig att vara engagerad, skapa förtroende och bygga bra relationer. Det absolut grundläggande för mig är att kunder och medarbetare ska känna sig trygga.

personlig assistans uppsala teija österberg
personlig assistans uppsala teija österberg
Grundare/Ägare

Sandra Lötbom Andersson

Efter 14 år som undersköterska och högskolestudier fick jag mitt första arbete som chef inom personlig assistans i Knivsta kommun. Jag valde efter drygt fem år att arbeta med ledarskap i privat regi för att senare övergå till arbete med kvalitetsutveckling, uppföljning och tillsyn av omsorgsverksamheter på bl.a. Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Jag har efter de senaste åren som chef nu fått förmånen att starta upp ett helt eget assistansföretag tillsammans med Teija Österberg. Det viktigaste för mig är att den enskilde får stöd och assistans av absolut högsta kvalitet och att ledarskapet alltid finns tillgängligt för stöd och beslut.

Bemaninngsassistent

Klara Prytz

Klara har jobbat med människor inom vården sen 2006, undantag för två år då hon bodde utomlands.
2012 började Klara jobba i Knivsta kommuns personalpool inom personlig assistans, som Teija då
ansvarade för. Sedan dess har Klara arbetat inom assistansen.
Klara beskriver sitt arbete som att det är ”otroligt givande att jobba med människor och då ingen
person är den andra lik blir jobbet väldigt varierat”.
På sin fritid är Klara intresserad av konst och är aktiv i en konstnärsförening i södra Uppsala.